5ο Εξάμηνο
Προπτυχιακό
Υποχρεωτικό
Περιφερειακή Ανάπτυξη
5 ECTS
Διδάσκοντας/ουσα: Αρτελάρης Παναγιώτης
Περιγραφή Μαθήματος
Στόχοι
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισαγάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες, θεωρίες και πολιτικές που σχετίζονται με την περιφερειακή ανάπτυξη και τις περιφερειακές ανισότητες. Εξετάζεται η σχέση τους με τις κοινωνικοοικονομικές και γεωγραφικές εξελίξεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σύνδεση θεωρίας και πολιτικής πράξης, καθώς και στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τις βασικές θεωρίες και τα υποδείγματα περιφερειακής ανάπτυξης και ανισοτήτων, και τη σημασία τους για τον σχεδιασμό πολιτικών
- Αναγνωρίζουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τις περιφερειακές ανισότητες και να αναλύουν τη διαχρονική και γεωγραφική τους διάσταση
- Χειρίζονται βασικούς στατιστικούς δείκτες και δεδομένα για την ερμηνεία περιφερειακών ανισοτήτων σε Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση
- Κατανοούν τα εργαλεία άσκησης περιφερειακής πολιτικής και να εξετάζουν τη συμβολή τους στην περιφερειακή ανάπτυξη
- Αξιολογούν την αποτελεσματικότητα των περιφερειακών πολιτικών με βάση τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες
- Εκτιμούν τον ρόλο των διαφόρων επιπέδων διακυβέρνησης (τοπικό, περιφερειακό, εθνικό) στη διαμόρφωση πολιτικών συνοχής
- Αναπτύσσουν κριτική σκέψη απέναντι στις σύγχρονες στρατηγικές περιφερειακής ανάπτυξης και να προτείνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις για τη μείωση των ανισοτήτων
Περιεχόμενα
- H προβληματική της περιφερειακής ανάπτυξης
- Θεωρίες περιφερειακής ανάπτυξης
- Περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση
- Αίτια του περιφερειακού προβλήματος
- Αναγκαιότητα, στόχοι, διλήμματα και πλαίσιο άσκησης περιφερειακής πολιτικής
- Μέσα άσκησης περιφερειακής πολιτικής
- Περιφερειακή πολιτική της Ελλάδας
- Περιφερειακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Διδασκαλία & Αξιολόγηση
Η διδασκαλία περιλαμβάνει διαλέξεις, μελέτες περίπτωσης και ανάλυση πολιτικών κειμένων. Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών βασίζεται στα εξής:
1. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:
1.1. Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
1.2. Ερωτήσεις ανάπτυξης
1.3. Ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών
2. Εργασία που υποβάλλεται σε γραπτή μορφή και εξετάζεται προφορικά (40%)
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται στην έναρξη του εξαμήνου.