Skip to content

1ο Εξάμηνο

Προπτυχιακό

Υποχρεωτικό

Ιστορική Γεωγραφία

5 ECTS

Διδάσκοντας/ουσα: Κρητικός Ι. Γεώργιος

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχοι

– Να εισάγει τους φοιτητές στις κύριες αντιλήψεις περί Ιστορικής Γεωγραφίας καθώς και στις σημαντικές εξελίξεις μέσα από τη μελέτη ενός ευρέος φάσματος γεωγραφικών περιοχών.

– Να αναλύσει την Ιστορική Γεωγραφία του ευρωπαϊκού χώρου σε συσχετισμό με άλλους τόπους που βίωσαν την επεκτατικότητα αυτοκρατοριών ή την δημιουργία εθνών-κρατών.

– Να διερευνήσει τις σχέσεων ή τις  χωρικές ανισοτήτες στον οικονομικό, πολιτιστικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο των υπό εξέταση περιοχών.

Περιεχόμενα

Το μάθημα προσφέρει μια διεπιστημονική προσέγγιση στο αντικείμενο της ιστορικής γεωγραφίας. Αναλύει τη δημιουργία κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικού χώρου στην Ευρώπη από τα τέλη του 18ου αιώνα έως τη σύγχρονη εποχή. Ερευνά φαινόμενα και διαδικασίες που αλλάζουν δραματικά την αίσθηση του χώρου (ιμπεριαλισμό, αστικοποίηση, παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση, εθνικισμούς, την κατασκευή συλλογικών και ατομικών ταυτοτήτων σε αλληλοεπίδραση με το χώρο και το τοπίο βάσει πραγματικών ή φαντασιακών όρων, κλπ.) σε μια προοπτική μακρόχρονου

Διδασκαλία & Αξιολόγηση

Τα μαθήματα διεξάγονται με φυσική παρουσία μέσα στην τάξη. Υπάρχει επίσης η χρήση διαδικτύου και αντίστοιχων ψηφιακών μέσων ( ICT ), καθώς και πλατφόρμας e-class για την επικοινωνία και αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών.

Η τελική αξιολόγηση αυτού του μαθήματος βασίζεται σε γραπτή εξέταση. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα εκπόνησης μελέτης. Οι φοιτητές-τριες που θα αναλάβουν τη συγγραφή μιας εργασίας έκτασης 3.000-3.500 λέξεων. Κάθε φοιτητής είναι ελεύθερος να επιλέξει ένα από τα θέματα που προτείνει ο διδάσκων, κατά τη διάρκεια της τρίτης διδακτικής εβδομάδας.

Την τρίτη ώρα κάθε διδακτικής εβδομάδας θα διεξάγεται εργαστήριο για τις τεχνικές συγγραφής εργασιών. Στα πλαίσια αυτού του εργαστηρίου οι φοιτητές θα διδαχθούν τεχνικές για τη χρήση πρωτογενών και δευτερογενών πηγών καθώς και τη σωστή παραπομπή τους. Επίσης θα πρέπει να συγκροτήσουν μια βιβλιογραφία ως σχετική άσκηση. Οι φοιτητές-τριες αναμένεται να καταθέσουν τις μελέτες τους δύο εβδομάδες πριν την λήξη των μαθημάτων. Καμία παράταση δεν θα δοθεί προς φοιτητές, εκτός αν υπάρχουν λόγοι καλά τεκμηριωμένοι από τους ίδιους. 

Ο βαθμός της εργασίας μπορεί να κρατηθεί και να συμβάλλει στην γραπτή εξέταση του Σεπτεμβρίου (του ίδιου ακαδημαϊκού έτους). Ο βαθμός αυτός θα συμβάλλει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού του μαθήματος βάσει του ακόλουθου αλγορίθμου: Όσων φοιτητών η εργασία έλαβε τον βαθμό 5-6 (με άριστα το 10) η συμβολή της στην τελική βαθμολογία θα είναι το αποτέλεσμα του αλγόριθμου: τ=γ+0,1γ (όπου το γ αντιπροσωπεύει τον βαθμό της γραπτής εξέτασης). Όσων φοιτητών η εργασία έλαβε τον βαθμό 7-8 (με άριστα το 10) η συμβολή της στην τελική βαθμολογία θα είναι το αποτέλεσμα του αλγόριθμου: τ=γ+0,2γ (όπου το γ αντιπροσωπεύει τον βαθμό της γραπτής εξέτασης).

Όσων φοιτητών η εργασία έλαβε τον βαθμό 9-10 (με άριστα το 10) η τελική της συνεισφορά στον τελικό βαθμό καθορίζεται από τον αλγόριθμο τ=γ+0,3γ (όπου το γ αντιπροσωπεύει τον βαθμό της τελικής εξέτασης). Όλες οι εργασίες που θα λάβουν βαθμό μικρότερο του 5, θα έχουν μηδενική συνεισφορά στον τελικό βαθμό. Όσοι φοιτητές αντιγράψουν στις εργασίες θα λάβουν το βαθμό 0 στις εργασίες τους και ως εκ τούτου αποκλείονται από τις εξεταστικές περιόδους Φεβρουαρίου και Σεπτεμβρίου.

Η γλώσσα διδασκαλίας και εξέτασης είναι η ελληνική. Για εισερχόμενους φοιτητές και εισερχόμενες φοιτήτριες με το πρόγραμμα «ΈΡΑΣΜΟΣ» η γλώσσα επικοινωνίας και εξέτασης είναι η αγγλική.