Skip to content

6ο Εξάμηνο

Προπτυχιακό

Υποχρεωτικό

Αξιολόγηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

ECTS

Διδάσκοντες/ουσες: Δράκου Ευαγγελία, Λαζαρίδη Κωνσταντία-Αικατερίνη

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση του θεσμικού εργαλείου της αξιολόγησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων με στόχο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και της ανθρώπινης κοινωνίας που εξαρτάται άμεσα από αυτό για την ευημερία της. Το πολυδιάστατο περιεχόμενο της συγκεκριμένης μεθοδολογίας ενταγμένο στην επιστήμη της Γεωγραφίας εμπλουτίζεται από τη διεπιστημονική προσέγγιση του κλάδου. Μέσα από το μάθημα αυτό οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τόσο το θεσμικό και θεωρητικό πλαίσιο αυτής αλλά και να έρθουν σε επαφή μέσω ασκήσεων και εργασιών με τον τρόπο εφαρμογής της.
Περιεχόμενα
ΘΕΩΡΙΑ
1. Θεσμικό πλαίσιο Αξιολόγησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Ευρωπαϊκές Οδηγίες, τοπικές πολιτικές)
2. Διαδικασία εκτίμησης και αξιολόγησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (βήματα και παραδείγματα)
3. Έργα και δραστηριότητες που υπάγονται σε αξιολόγηση
4. Περιβαλλοντικές παράμετροι που αξιολογούνται (π.χ., έδαφος, κλίμα, τοπίο, μορφολογία)
5. Ανθρωπογενείς παράμετροι που αξιολογούνται (π.χ., χρήσεις γης, δομημένο περιβάλλον, ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον)
6. Μέθοδοι αναγνώρισης και εντοπισμού επιπτώσεων (π.χ., κατάλογοι, μήτρες, χαρτογραφήσεις, κρίσης ειδικών, σύστημα Battelle)
7. Παρουσίαση αξιολογήσεων σε διαφορετικά οικοσυστήματα και σε διαφορετικές κλίμακες
8. Χρήση των αξιολογήσεων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Διερεύνηση και ανάλυση μελετών
2. Διερεύνηση περιβαλλοντικών παραμέτρων
3. Διερεύνηση κοινωνικο-οικονομικών παραμέτρων
4. Διεπιστημονική τομή των επιμέρους ενοτήτων με στόχο την ολοκληρωμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων
5. Ανάλυση πολιτικών στόχων με στόχο την προσαρμογή τους για διαφορετικές περιοχές μελέτης
6. Κριτική ανάλυση των αποτελεσμάτων αξιολόγησης
Διδασκαλία και Αξιολόγηση
Η διδασκαλία γίνεται μέσα από το συνδυασμό θεωρίας με ασκήσεις.
Η αξιολόγηση γίνεται μέσα από:
1. Επιτυχής γραπτή εξέταση στη θεωρία του μαθήματος (30%)
2. Γραπτή εργασία (70%), η οποία παραγωγή της οποίας υποστηρίζεται από τις εβδομαδιαίες ασκήσεις.