Skip to content

ΓΕ2701

6ο Εξάμηνο

8ο Εξάμηνο

Προπτυχιακό

Επιλογής

Ομάδα ΙΙΙ - Σχεδιασμός του Χώρου

Αστικός – Πολεοδομικός Σχεδιασμός

5 ECTS

Διδάσκοντας/ουσα: Γραμματικογιάννης Ηλίας

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχοι

Ο Αστικός - Πολεοδομικός Σχεδιασμός έχει στόχο την κατανόηση του σχεδιασμού του χώρου, ειδικότερα του Πολεοδομικού, ως ένα μείγμα επιστημονικής και πολιτικής διαδικασίας, την εμπέδωση των θεωριών του σχεδιασμού και την ανάδειξη της σχέσης ανάμεσα στην αστική ανάπτυξη και τον πολεοδομικό σχεδιασμό.
Μέσα από την εκπόνηση των εργασιών, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μελετούν παραδείγματα πολεοδομικών σχεδίων και αστικών χωρικών παρεμβάσεων στην Ελλάδα και τον διεθνή χώρο κι έτσι αντιλαμβάνονται τις κοινωνικές, πολιτικές και άλλες συγκρούσεις ή συναινέσεις που διαμορφώνονται γύρω από τη ρύθμιση του χώρου. Επιδίωξη του μαθήματος είναι η ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών να επηρεάζουν αποφάσεις για το σχεδιασμό του αστικού χώρου αλλά και να ασκούν κριτική σε πολεοδομικά σχέδια στη βάση συγκεκριμένων αξιακών και κανονιστικών πλαισίων. Σκοπός του μαθήματος είναι:
• Η κατανόηση του περιεχομένου, των στόχων και της σημασίας του σχεδιασμού ως ένα μίγμα πολιτικής και επιστημονικής διαδικασίας.
• Η παρουσίαση του ιστορικού της θεωρίας του αστικού σχεδιασμού από το 1945 μέχρι σήμερα και η αιτιολόγηση των διαφόρων φάσεων του σχεδιασμού και των αλλαγών που συνέβησαν στα θεωρητικά ρεύματα με βάση τις εκάστοτε ιστορικο-πολιτικές συγκυρίες και τις κυρίαρχες τάσεις στη φιλοσοφία και την επιστημολογία.
• Η ανάδειξη της στενής σχέσης μεταξύ ανάπτυξης και σχεδιασμού του χώρου.
• Η παρουσίαση του ελληνικού συστήματος πολεοδομικού σχεδιασμού (εργαλεία, διαδικασίες κλπ) και η εξοικείωση των φοιτητών με πολεοδομικά σχέδια στρατηγικού και τοπικού χαρακτήρα για τις μητροπολιτικές περιοχές και τις μικρές και μεσαίες πόλεις του ελληνικού χώρου.
• Η εμπειρική επαφή των φοιτητών με παραδείγματα χωρικών παρεμβάσεων και σχεδίων και η εξάσκηση τους στην κριτική θεώρηση αυτών των σχεδίων στη βάση συγκεκριμένων κανονιστικών και αξιακών πλαισίων.
• Ο εφοδιασμός των φοιτητών με τις γνώσεις αλλά και το πολιτικό κριτήριο για να μπορούν να απασχοληθούν ως ειδικοί στη λήψη αποφάσεων σχεδιασμού του χώρου.
Διδασκαλία & Αξιολόγηση
1. Επιτυχής ανάπτυξη εργασίας σε γραπτή (έντυπη) μορφή (25%) και προφορική δημόσια παρουσίαση (25%)
2. Γραπτή εξέταση (50%) με
2.1. Δοκιμασία πολλαπλής επιλογής,
2.2. Ερωτήσεις σύντομης απάντησης και
2.3. Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων